zondag 11 januari 2015

De keiharde cijfers.

1 op de 1000 mensen in Nederland heeft MS.
En ik ben die ene..
Of moet je zeggen 999 op de 1000 Nederlanders heeft geen MS!!
Ik ben niet een van de 999..
Hoe groot is die kans eigenlijk of hoe klein?
Het blijkt uit de keiharde cijfers.
In meer zuidelijke landen is dit percentage of prevalentie lager en hoe noordelijker hoe hoger.

Eigenlijk zouden 999 mensen in Nederland blij kunnen zijn dat ze geen MS hebben want ik heb het. Om het heel cru te zeggen: Ik draag deze ziekte voor jullie.
Ik denk niet dat die 999 mij nu heel erg dankbaar zijn.
Maar statistisch gezien is het wel zo!!
Dat is ook het gevaarlijke van statistieken.
Ze zijn keihard en wat heb je er aan als je deze ziekte hebt?
Niks.
Het is raar dat mensen willen weten hoe vaak een ziekte voor komt per zoveel inwoners.
Ik zou zeggen besteed meer aandacht aan het voorkomen van een ziekte.
Bij MS is dit trouwens helemaal nog niet zo gemakkelijk omdat ze nog steeds niet weten waar of wat of hoe het komt dat de een wel MS krijgt en de ander niet.
Is het een lot!! domme pech!! of is er iets in onze voeding gewoontes of genetische??
Ze weten het (nog) niet.
Ze weten eigenlijk nog steeds niks over deze ziekte die zoveel jonge mensen treft.
Maar de cijfers zijn wel bekent.
1 op de 1000!!
En nee, zelfs in Nederland is dit per provincie verschillend dat weten ze wel... maar waarom???
Natuurlijk... cijfers zijn gemakkelijker om te onderzoeken, je telt gewoon het aantal patiënten en de nieuwe per jaar er bij op rekenmachine er op los laten en daar zijn de keiharde cijfers.

Achter die cijfers gaan heel wat mensen schuil. En ik ben daar een van....




1 opmerking:

  1. Hallo Dinah,
    al eerder had ik eens op deze blog gekeken. Vanavond kom ik weer eens langs. Heftige verhalen. Nu lees ik deze blog, 1 op 1000, dat zijn er eigenlijk best veel. Ik ben er even stil van.
    En nu zie ik in je profiel dat je ook nog van oorsprong út Fryslân komt! Groetnis út Snits!
    Ik kom wel weer eens langs hier!
    Akkelien

    BeantwoordenVerwijderen